PENTRU CĂ POT: AI NOȘTRI DE LA OLT NU SE LEAPĂDĂ DE CONTRACTELE DE PRESTĂRI SERVICII PENTRU AUDIT!
Își schimbă lupul părul dar năravul ba. La fel și primarii. Și ce dacă
fost abrogată modalitatea de asigurare a activității de audit public intern prin contracte de prestări servicii? Ei nu renunță la contracte. Cel puțin 29 dintre edili procedează și azi la realizarea auditului public intern într-un mod nelegal. Asta arată raport „privind activitatea structurilor de audit public intern de la nivelul autorităților administrației publice locale” elaborat și publicat de Curtea de Conturi a României : „Exemple de județele cu număr ridicat de unități administrativ-teritoriale comunale care efectuează în mod nelegal auditul public intern pe bază de contracte de prestări servicii: Olt – 29 de unități (28% din total UATC); Suceava – 26 de unități (27%); Argeș – 7 unități (7%); Mureș, Sălaj, Tulcea – 6 unități (7%; 11%; 13%) ”
La categoria UATO care efectuează în mod nelegal auditul public intern pe bază de contracte de prestări servicii, interdicție reglementată prin OUG nr.26/2012, pct.1 al art.VI, prin care a fost abrogată modalitatea de asigurare a activității de audit public intern prin contracte de prestări servicii – posibilitate prevăzută inițial la art.11, lit. c din Legea nr.672/2002 ca prime exemple date în documentul amintit sunt orașele Drăgănești și Potcoava. Gradul de ocupare a posturilor de auditori interni la nivelul unităților administrativ-teritoriale din Olt în anul 2017 a fost cuprins între 40%-79%.
Auditul public intern este o parte integrantă a sistemului de control intern, are un rol esențial în evaluarea sistemelor din cadrul entităților publice, sfera auditului cuprinde toate activităţile desfăşurate în cadrul entităţilor publice, iar auditarea trebuie realizată cel puțin o dată la 3 ani . Mai mult, un audit intern de succes recomandă schimbările care sunt necesare pentru a îmbunătăți procesele interne și urmărește punerea în aplicare a recomandărilor, fiind abilitat să ofere și o previziune credibilă prin identificarea tendințelor și prin atragerea atenției asupra provocărilor ce pot să apară, înainte ca acestea să devină critice, sau să recomande valorificarea unor oportunități atunci când ele sunt reale și viabile. Toate acestea, bineînțeles atunci când vorbim de un audit legal!!!